måndag 31 oktober 2011

Artipelag -en vision som snart är verklighet


Bara kilometer från min bostad ligger en byggarbetsplats där en idé nu växer fram i form av en 9 000 kvm stor konsthall. Björn Jakobson är en entreprenör som är mest känd för sitt företag BabyBjörn, som många av oss småbarnsföräldrar känner till, men som snart kommer att bli rikskändis -ja, kanske världskändis- för sitt projekt Artipelag.

Med förebilder som Louisiana och Guggenheim i Billbao sätter han ribban högt för konsthallen på Hålludden på Värmdö. Idag fick jag som ledamot i Kommunstyrelsen möjlighet att besöka bygget och se hur denna vision av en konsthall i världsklass och i samklang med naturen sakta men säkert växer fram i vår underbart vackra skärgård. Jag var med när första beslutet togs och ser fram emot att vara där när den Om 213 dagar ska den öppna. Enligt uppgift är de första åren redan välfyllda av spännande utställningar.

Nyréns Arkitektkontor var det företag som till slut fick möjlighet att rita konsthallen och jag kan utan vidare lova att det är något utöver det vanliga. Som ständig barnivrare är det underbart att lyssna till Björn Jakobson när han, trots sin ålder över åttio år, med entusiasm berättar om att barnen ska få ta plats och ha plats i, utanför och runt lokalerna.

Bild: Vy över Baggensfjärden som är det första som välkomnar besökarna som kommer med båt samt det första besökaren som går in i konsthallens entré möts av

Med lika stor iver talar han om hur viktigt det är att det byggs i samklang med naturen. Överallt finns stora fönsterpartier ut mot Baggensfjärden för att förmera upplevelsen av konsten och den vackra omgivande miljön. En stor del av berget finns i en av restaurangerna och i nedre planet finns en hel lång vägg av berget.

Sedumtak, spännande vinklar och vrår där man ska kunna sitta och sola och njuta av utsikten är självklarheter för Jakobson precis som den spång man byggt från konsthallen ner till vattnet. Det ska vara enkelt att åka båt från stan ut till Hålludden. Oavsett om du är funktionshindrad eller inte ska du kunna ta dig från bryggan upp till konsthallen. Han är mycket noggrann med att bygget ska göra minsta möjliga åverkan på den sköna naturen runt omkring men samtidigt ska den vara tillgänglig för alla besökare.

Konsthallen ger också stora möjligheter för jobb här på Värmdö. Bara restaurangerna kräver personal om 70 personer på samma gång. Min förhoppning är att vi kan få en större inpendling till kommunen tack vare konsthallen.

Bild: Här är jag tillsammans med två av S-kollegorna i Kommunstyrelsen Nils-Erik Särnbrink och Annika Andersson Ribbing. Vi är lika entusiastiska alla tre efter besöket.

Jag känner mig upprymd som ett litet barn av besöket och det finns mycket mer att säga om denna fantasiska idé men jag slutar här för idag. Vill du läsa mer och se fler bilder finns ett antal länkar nedan.

Artikel i NVP
Blogginlägg på sweden.se
Reportage i Sveriges radio

Inga kommentarer: